«

»

mar
23

ORP „Iskra”-I

flll9990ORP „Iskra”

isk0007

ORP "Iskra"

Okręt szkolny polskiej Marynarki Wojennej, trzymasztowy szkuner gaflowy, pierwsza w historii jednostka pływająca nosząca imię ORP „Iskra”. Została wprowadzona do służby w 1928 roku i pozostawała w niej do 1977 roku.

Historia:

Marynarka Wojenna Rzeczypospolitej Polskiej przez pewien czas po odzyskaniu niepodległości po I wojnie światowej nie posiadała jednostki pływającej przeznaczonej do przeprowadzania praktyk marynarsko-żeglarskich oraz podstawowego szkolenia nawigacyjnego. W związku z tym Kierownictwo Marynarki Wojennej w Warszawie rozpoczęło starania o pozyskanie okrętu żaglowego, który wypełniłby istniejącą lukę.

W wyniku tych działań w 1926 roku została podjęta decyzja o zakupie trzymasztowego szkunera gaflowego SV „St. Blanc”, którego armatorem był A. Kennedy Ltd. z Glasgow. Jednostkę zwodowano w 19 czerwca 1917 roku w stoczni G.M. Muller w Foxhol i do 1921 roku pływała pod banderą Holandii jako SV „Vlissingen”, po czym sprzedano ją do Wielkiej Brytanii. Była wykorzystywana do przewożenia towarów w żegludze przybrzeżnej.

1 stycznia 1927 roku żaglowiec pod dowództwem kpt. ż.w. Konstantego Matyjewicza-Maciejewicza został sprowadzony do Polski, a następnie poddany gruntownej przebudowie w stoczni Danziger Werft und Eisenbahnwerkstaten A.G. (obecnie Stocznia Północna w Gdańsku). Pierwsze podniesienie bandery wojennej i nadanie imienia ORP „Iskra” miało miejsce 6 maja 1928 roku. Portem macierzystym stała się Gdynia, w której stacjonowała większość jednostek pływających Floty.

iskra0099

Na pokładzie...

5 czerwca 1928 roku Iskra wyszła w swą pierwszą podróż. Ćwiczebny rejs bałtycki trwał 25 dni i miał za zadanie wypróbowanie okrętu oraz zgranie i przeszkolenie załogi.

II wojna światowa zastała „Iskrę” w trakcie rejsu szkolnego na Morzu Śródziemnym. 2 września 1939 roku weszła do portu w Casablance, a 10 października zacumowała wraz z ORP „Wilia” w Port Lyautey, gdzie wyokrętowano podchorążych. 27 czerwca 1940 roku szkuner przebazowano do Gibraltaru, gdzie 29 listopada został przekazany Królewskiej Marynarce Wojennej Wielkiej Brytanii, która pod nazwą HMS „Pigmy” eksploatowała go w roli okrętu-bazy dla kutrów torpedowych i okrętów podwodnych. Po zakończeniu działań okręt wyremontowano w Gibraltarze i Plymouth, po czym zwrócono polskiej Marynarce Wojennej.

1 lipca 1948 roku ORP „Iskra” powróciła do Gdyni. Od tego czasu do 1974 roku odbywała rejsy z podchorążymi Wyższej Szkoły Marynarki Wojennej oraz elewami Centrum Szkolenia Specjalistów Marynarki Wojennej. Żaglowiec oprócz Morza Bałtyckiego obecny był na Morzu Północnym, Morzu Barentsa, Morzu Śródziemnym i Oceanie Atlantyckim. Przed wycofaniem pełnił rolę hulku w Porcie Wojennym Gdynia. Ze względu na zużycie eksploatacyjne został skreślony z listy floty 26 listopada 1977 roku.

iskra007700

"Iskra"

Po zdemontowaniu wyposażenia wrak zacumowano w Gdyni w VIII basenie koło brzegowej stacji demagnetyzacji okrętów. Tutaj zdemontowano maszty i przekazano do klubu żeglarskiego. Po kilku latach opuszczony wrak nabrał tyle wody, że fale wytworzone przez przepływające statki zaczęły wlewać się przez otwory po bulajach. Po wypompowaniu wody okręt został odholowany do kasacji.

Jego następcą stała się trzymasztowa barkentyna o tej samej nazwie – ORP „Iskra”.

Dane:

  • Wyporność: 500 t
  • kadłub – stalowy nitowany
  • długość całkowita okrętu z bukszprytem – 50,72 m
  • długość bez bukszprytu – 41,72 m
  • maksymalna szerokość – 7,88 m
  • zanurzenie na dziobie – 3,20 m
  • zanurzenie na rufie – 3,80 m
  • załoga etatowa – 29 osób
  • załoga szkolna – 40 osób
  • typ osprzętu żaglowego – szkuner gaflowy
  • Powierzchnia ożaglowania: 693,3 m²
  • powierzchnia żagli sztormowych – 174 m
  • wysokość grotmasztu (liczona od pokładu do topu stengi) – 27,30 m
  • wysokość kolumn masztów (liczona od pokładu) – 20,50 m
  • długość stengi – 9,80 m
  • długość bukszprytu wystającego poza dziób – 9,00 m
  • prędkość pod żaglami – do 10 węzłów (przy wiatrach z baksztagu)
  • napęd pomocniczy – silnik NOHAB URSUS o mocy 260 KM
  • prędkość na silniku – do 7 węzłów.
  • Pojemność: 373,2 BRT
  • Ilość załogi: 20 osób stałej, 40 osób szkolnej

Zobacz:  ORP „Iskra”-II

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

[+] Zaazu Emoticons Zaazu.com